Hoppa till innehåll

Etikett: Livsfrågor

Själva mörkret är ljus

I morse när jag vaknade till tänkte jag att ikväll ska jag nog skriva ett brev, till… ja vem då? När jag var yngre hade dagboken namn….”Hej Rosa-Li”…var en av dem som inte fanns, som fick brev av mig. Nåja….nu till andra som faktiskt finns och funnits…

Så efter frukostgröten tog jag en skön promenad i höstdimman. Ensam fast ändå inte.
Idag har vi (jag och de yngre barnen) varit på en fantastisk Änglafest. Du borde vart mé 🙂 Tävling, tårta, drama och musik, och därefter en massa klipp och klistra, pyssla och måla. Den som vann tävlingen (Emanuel) fick gå först i fikakön. Bra pris! Och sist godisregn. Ja alltså inte för dem som kom sist i tävlingen utan regnet kom sist på kalaset. För alla.
Vi har som tradition den här helgen att på Alla Helgons Dag äta gott och sedan mörkret fallit på åka till kyrkogården. Ikväll har vi (min familj: idag nio stycken i skiftande åldrar) stannat till vid 9 gravplatser och tänt 5 ljus, för mina och Calles farföräldrar och hans morföräldrar och en släkting som slutade leva för tidigt samt den förste Gustaf (mina pojkar är 5:e generationen Gustaf i rakt nedstigande led) som började bygga på lillstugan.

Vilken vacker vilostad alla de som kämpat den goda kampen och gått före oss har. Mörk fast ljus. Ungefär som det står i bibeln ”nat­ten är ljus som da­gen,
själva mörk­ret är ljus” (Ps 139).


Den här bilden är från 2004. Miriam låg i vagnen och pojkarna hjälpte till att tända ljusen vid Alice och Axels familjegrav. Idag sprang Miriam och Emanuel omkring med varsin ficklampa och lyste på stenarna för att kunna läsa i mörkret, och Johannes följde med på morbroderns tidigare uppmaning. Sedan vid middan fick han frågan av fadern ”Visst ska du med?”
”Det verkar så” blev tonåringens svar.

Vad vi åt?
Grannäs-öring i en bädd av grädde, turkisk youghurt och räkost. Till det serverades pressad potatis och kokta grönsaker. *mums*

Sov Gott

Står min lycka…i morgonbönen?

skriva nåt?
video på
kanske hänga tvätt
Finns det dinosaurier? undrar hon
räddaste
somnar med filt och mammas hand
trött är hon
trött är jag
och längtande

om Källan ville
porla fullt

knapp var tiden
hela dagen
stressen knackade på
många gånger
Lås!
ropade jag flera gånger
utan att lyckas
morgonbönen fastnade
på naglarna

Bli?

sida vid sida
tålamodet väntar på svaret
behovets barn
blir kanske vuxen
låter modet växa
tillsynes lever fromt
kommer med på tåget

Efter Utöya

Blev så tomt och tyst
i min skrivbok
nån slags Norge-koma
ekot av terrorn skrällde
skakade semestern
ismannen
skräcken
terrorn
den vite ismannen
kylan
skräcken
rädslorna fick näring
orden försvann

Kärlek och godhet fördrevs
trampades ner
av den onda vargen som erövrat
en vilsen pojkesjäls föresatser
att förändra världen
blev nog inte som han tänkt sig
ljusen började brinna
gråt
blomhav
tystnad
erövrad pojkesjäl
sorg
tystnad
gråt

Blomhavet växer
rädslorna försvinner
kärleken vinner
och ljusen fortsätter brinna
liksom mina böners rökelse
för godhet
för kärlek
för drabbade offer
för stackars vilsen pojkesjäl
för hans familj
för medmänsklighet och acceptans
för mer av Guds kärlek
för Norge
oss
och världen

Vänskap dyr och unik

Igelkotten med sina taggar
av och an han nästan vaggar
med taggar snarlika mina
unika men ändå så fina
blir kanske en fantastisk vän
leka och sjunga på en äng?
Men tänk vilken lycka att
våra små kottar är verklig skatt
inga torra borstar som står död
nej, alla innehar de livets glöd
tillsammans hänga och äta mat
gör vänskapslivet underbart
Afrikas Stjärna; varm sommarsol
samtal om liv och kaprifol
här vi så gärna parkerar vår vagn
hos vänner oss alla till glädje och gagn
avslutar dagen med härlig bön
och somnar i husvagnen sval och skön

Ett barnahjärta har flyttat till himlen

Tar en kopp choklad
funderar på livet
litet hjärta slår så fort
borde inte fortare fly
ett guldkantat blad har vänts
tomt, kalt och ordfattigt
texten om framtiden suddades ut

Framtiden har fått gå vidare
till en himmelsk dimension
lilla hjärtat skriver nya sidor
i ett nytt strålande land
ljuset vi inte kan se
så nära, och ändå så långt ifrån
fördolt, men ändå så vackert

Defragmentering

Går
fastän regnet faller som småspik
Går
tills smärtan i varelsen ger vika
Går
tills tankarna lagts tillrätta

Våga hjärtats väg

våga hjärtat
våga ge
våga se
våga känna
kunna ge
kunna se
kunna känna
våga hjärtats väg

Kärlek – ett verb

kom, för mig i dansen
kom, ge mig balansen
väg mig på våg
våga mitt själv
i skälvande sekunder
ge gåvor från hjärtat
våga lita på hjärtat

våga hjärtat
våga lita
våga slita
våga känna
kunna lita
kunna slita
kunna känna
våga hjärtats väg